Didactische werkvormen toepassen in je lessen
Ben je docent en wil je jouw manier van lesgeven blijven verbeteren? Dan is het zeker aan te raden om didactische werkvormen te gebruiken in je lessen. Voordat je dat overweegt, moet je uiteraard wel weten wat dit precies inhoudt. Bij didactische werkvormen is er meer sprake van persoonlijke begeleiding. Je richt je meer tot individuen en niet alleen op de klas in zijn geheel. Je gaat de leerlingen dus meer observeren. Dat doe je zodat je individuele feedback kunt geven. Dat komt de prestaties ten goede, maar zorgt er ook voor dat leerlingen gemotiveerder zullen zijn. Als docent is het wel zo prettig als je leerlingen actief meedoen aan je lessen!
Hoe gebruik je didactische werkvormen in de praktijk?
Belangrijk is om al je leerlingen goed te observeren en je aandacht over de leerlingen te verdelen. Geef leerlingen feedback wanneer iets beter kan of juist goed gaat. Zie je dat iets al beter gaat, dan is het belangrijk om daar nog eens op terug te komen. Zo stuur je leerlingen als het ware de goede richting op.
In de praktijk is het lastiger om didactische werkvormen toe te passen als je niet de juiste cursus hebt gevolgd. Het is daarom aan te raden om een training te volgen, om beter te worden in didactisch lesgeven.
Een cursus volgen
Heb je besloten dat je een cursus gaat volgen om didactische werkvormen beter in je eigen lessen toe te kunnen passen? Dan is het aan te raden om je even goed te verdiepen in de cursussen die je als docent kunt volgen. Het is wel zo fijn als er ook voorbeelden uit de praktijk gebruikt worden. Leer je uiteindelijk om didactisch te coachen, dan kun je hier vast en zeker veel profijt van hebben. Een aanrader dus!